sobota 9. května 2015

Rozhovor II: V zákulisí stavby Postalmklamm Klettersteig – Stefan Gatt

Postalmklamm Klettersteig nedaleko Salzburgu je bez pochyb jedna z nejzajímavějších a Čechy nejnavštěvovanějších rakouských ferrat. Zábava v kaňonu potoka Russbach je hodnocena jako středně těžká (C) až obtížná (D, varianta F extrémně obtížná), je tedy zapotřebí už alespoň základní znalosti pohybu na zajištěných cestách. Čeští lezci si zde čas od času udělají nějakou tu negativní reklamu, ať už pohybem velké skupiny ve stěně nebo i horší komplikací v podobě pádu.
Tato parádní ferrata pochází z dílničky horského vůdce Stefana Gatta z Linze, který se do její výstavby pustil se svými kolegy v roce 2004. Stefan je mimochodem velmi zajímavá osobnost – kromě toho, že je horský a lyžařský vůdce, se věnuje také osobnostnímu rozvoji a koučingu.


A tak jsme se ptali na všechno, co nás zajímá:

Kdy přišla první myšlenka postavit ferratu a jak dlouhá doba uběhla mezi nápadem a vznikem? Provázely vznik ferraty nějaké komplikace?
SG: S myšlenkou postavit ferratu za mnou přišel v roce 2004 Gisbert Rabeder. Třikrát jsme potom zašli do soutěsky a nápad jsme dále diskutovali, dokud jsme nestanovili jasný cíl. Se stavbou se začalo v půlce srpna 2005. Největší komplikací pak bylo natáhnout a ukotvit 2000 kg oceli v neustále vlhkém prostředí soutěsky.

Jak probíhala stavba ferraty?
SG: Stavbu ferraty jsem sám vedl, jeden z přátel, Bastian Monz, strávil se mnou v soutěsce většinu dnů – těch bylo kolem 25. Dále s námi spolupracovalo dalších 7 lidí, kteří se vždy zapojili na kratší čas. Celkem jsme odpracovali na stavbě 82 dnů (člověkodnů). Všichni pracovníci byli za svůj výkon odměněni.


Kolik stála realizace ferraty a z čeho byla financovaná? Kolik stojí roční údržba ferraty?
SG: Celá stavba stála 50.000 EUR a byla financována díky podpoře kraje, turistického spolku Strobl a společnosti vybírající mýto (silnice vedoucí k soutěsce je placená, pozn. red.). Údržba lze vyčíslit na cca 3.000 EUR ročně, po velkých bouřích a vichřicích v letech 2006 a 2007 byly náklady o něco vyšší.
 
Jak často kontrolujete ferratu?
SG: Upozorňováni jsme samotnými lezci a já sám procházím ferratu zhruba pětkrát do roka se skupinami.
 
Který úsek máte na vaší ferratě nejraději?
SG: Mosty a úseky skalních pásů.
 
Jak je to s vážnými zraněními na vaší ferratě? Jsou častá nebo se stávají velmi zřídka?
SG: V roce 2006 zde zemřel jeden člověk dva týdny po otevření ferraty, protože se nejistil.
 
Plánujete realizaci dalších ferrat v okolí?
SG: V současné době ne.
 
V současné době vznikají především v Rakousku, Švýcarsku a Německu nové ferraty jako houby po dešti. Dokonce i v České republice už existují zajištěné cesty. Zastáváte názor, že „méně je někdy více“ a že to platí i o ferratách?
SG: Z mého pohledu je už opravdu dost zajištěných cest.
 
Jaký sport máte kromě lezení a ferrat rád? Jakou ferratu, kterou jste kdy lezl, považujete za nejvíce povedenou a kterou máte nejvíce oblíbenou?
SG: Lezení se věnuji více jak 30 let a zajištěné cesty jsou součástí mé vedlejší profese, tj. horského vůdce. Nemám žádnou ferratu, kterou bych zvlášť preferoval – na všech je něco zajímavého.
 
***
Zhruba uprostřed první části zajištěné cesty Postalmklamm Klettersteig je největší lahůdka – přeskok z jedné strany soutěsky na druhou. Nazývá se Gattsprung, neboli Gattův skok… :-) Pěkně si ho užijte.


Popis ferraty Postalmklamm Klettersteig najdete zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat